تعصبات شناختی در تصمیم گیری در مدیریت سازمان در سال ۲۰۱۹

تعصبات شناختی در تصمیم گیری در مدیریت سازمان در سال ۲۰۱۹

  1. تعصبات شناختی
  2. زمان استفاده از آن
  3. تاریخچه
  4. اشکال مختلف تعصبات شناختی
  5. روش های جلوگیری
  6. توضیحات بیشتر
  7. نتیجه گیری

تعصبات شناختی روشی است برای دخالت و عمل کردن بر اساس اطلاعاتی که کاملا منطقی و بر اساس عقل نیست.به عنوان مثال شما ممکن است فردی را برای کاری استخدام کنید فقط بخاطر این که به یک مدرسه رفته اید.انواع مختلف و زیادی از تعصبات شناختی وجود دارد (با جنبه های مثبت و منفی) پس شناخت نحوه ی کارکرد این تصمیمات بسیار مهم است.

چه زمانی از این تصمیمات میتوانیم استفاده کنیم:

  1. زمانی که بخواهیم بفمیم که چگونه تصمیم گیری کنیم.
  2. برای فهمیدن اینکه بقیه چگونه به نقطه نظرات خود در بحث ها میرسند.
  3. برای اثرگذاری در پروسه تصمیم گیری در سازمانتان

تاریخچه:

با این که تحقیقات تصمیمات شناختی تاریخچه ای طولانی دارد ولی اکثر مردم با این که روانشناسان آموس تورسکی و دنیل کانمان پدر این موضوع هستند توافق دارند.در دوره ای که مردم به نظریه انتخاب عاقلانه اعتقاد داشتند آنها تحقیقاتی را در باره ریسک پذیر یا ریسک گریز بودن افراد در شرایط مختلف انجام  دادند.این بینش در میان بسیاری از بینش های دیگر به آن ها کمک کرد تا روش کاملا جدیدی را برای تصمیم گیری پیدا کنند.

آزمایش تورکسی و کانمان بذر اولیه جریان تحقیق که ماورا علم روانشناسی هم رفت و در رشته های دیگری مانند پزشکی و علوم سیاسی نیز همه گیر شد ، کاشتند. اخیرا رشته اقتصاد نیز تفکرات آن ها را پذرفت و نتیجه آن شکل گیری اقتصاد رفتاری شد که به اهدای جایزه نوبل اقتصاد به کانمان گردید.

تعصبات شاختی

تعصبات شناختی روشی است که از آن برای توضیح کارهای مغزی انسان که ممکن است به انحرافات ادراکی ، قضاوت های غیر دقیق و دخالت های غیر منطقی منجر شود استفاده میکنند.تعصبات شناختی به شکل های مختلفی است مانند:

  1. تاثیر در تصمیم گیری
  2. قضاوت های شخصی
  3. کارکرد حافظه ای
  4. انگیزش شخصی
  5. و….

راه اصلی برای استفاده از تعصبات شناختی شناختن ان ها در محیط کار و جلوگیری از جنبه های منفی ان هاست. تصور کنید که در جلسه کاری هستید و از شما سوال پرسیده میشود که آیا برای تولید محصول جدید پیشنهادی را دارید یا خیر.بخاطر داشتن دانش تصمیمات شناختی از خودتان سوالاتی را میپرسید

  1. آیا دلیل وجود دارد که افرادی که پیشنهاد میدهند از تعصباتی رنج میبرند؟
  2. آیا افراد دور میز جلسه با کیفیت بالایی بحث میکنند ؟
  3. و ……

عموما در آنالیز این گونه چیز ها وظیفه شما به عنوان مدیر این است که تعصباتی را که در سازمان جریان دارند را شناسایی کنید. یکی از مهم ترین کارها برای مدیر در جلسات این که نسبت به تعصبات هوشیار بوده و از تجربه اش برای جلوگیری از خطاهای بزرگ استفاده کند. وقتی درباره عملکرد چیزهای فرعی بحث میکنید یا وقتی درباره احتمال مشتری حرف میزنیم شما باید هوشیار باشید نسبت به تعصبات شناختی که آن ها دارند .این که چگونه این ها برا خروجی کالا یا خدمات تاثیر میگذارند تعصبات شناختی زیادی وجود دارد که سال ها طول میکشد تا تجربه لازم را درباره آن ها پیدا کنید و استاد شوید.

نتیجه گیری:تعصبات شناختی جز جدایی ناپذیر سازمان ها هستند که جنبه های مثبت و منفی دارند. باید آن ها را شناخت و از جنبه های مثبت آن ها استفاده کرد و از جنبه های منفی آن جلوگیری نمود.

امیر باقری

مطالب مرتبط

دیدگاهها

نظر: